Det är lätt att ha åsikter om fyrverkerier. Det är läckra knallar, coola färger, imponerande effekter och massor av ljud, ljus och rök.
Varje år skadas folk, ofta på grund av att de hanterat pjäserna felaktigt.
Djur mår dåligt av fyrverkerierna. Skotträdda katter och hundar misshandlas psykiskt under veckor runt de datum vi traditionellt bokstavligen bränner upp pengar med fyrverkerier.
För några tusen år sedan förundrades vi av elden, detta magiska ting som sprakade och värmde. Kom man för nära så uppstod det smärta och skada. Magiskt! Det är på samma sätt med fyrverkerier. Superlativen dundrar in när ett fyrverkeri skall beskrivas. Vi njuter, ååhhar, oooar och applåderar – i bästa fall, i många fall är det bara en utdragen väntan på att nästa stubin skall tändas och en raket fara ur en vinglig vinflaska som står på en grusplan.
Men är det inte lite barbariskt i dagens läge? Att bränna upp pengar, att skrämma de vi inte ser och att påverka klimatet och närmiljön. Bara för några minuters njutning som i de flesta fall är glömda dagen efter. Ja av människorna då. Inte av djuren som skotträdda darrar och inte vågar röra sig. Inte av städaren som får plocka upp resterna av fyrverkerierna. Inte av brandkåren som släcker ännu än brand orsakad av en raket. Inte av han som ligger på handkirurgen och numer bara har två fingrar på vänster hand.
Men vi andra, vi hade ju kul. Och njöt och uppskattade spektaklet. Handen på hjärtat – beskriv förra årets fyrverkeri för mig är du snäll. Hur länge höll det på? Vilka färger, former och ljud hade det?
Ett billigt nöje, bortglömt lika fort som proseccon, bubblet, cavan och det andra som dracks. Fast jag tror att du kan beskriva sekt:en ni drack förra nyåret bättre än fyrverkeriet…
Vill du förändra handeln med fyrverkerier?
Den som vill förändra kan förslagsvis göra så här:
Tacka de företag som inte säljer fyrverkerier. Leta upp dem på facebook, twitter, instagram, linkedin och maila både huvudkontor och butik
Till de företag som säljer fyrverkerier så skriver du att du under nästkommande år kommer välja att handla hos andra, just på grund av att de säljer fyrverkerier. Skriv det i sociala medier och maila företaget med samma frenesi som ovan.
Sedan kommer det jobbiga, nämligen att under året använda din konsumentmakt och stötta de handlare som du tycker agerar bra med dina pengar. Shoppa där istället för att handla hos de som gör fyrverkerier tillgängliga. Det här är svårt, för det kräver att du under lång tid håller fast vid ett beslut, ruckar på dina rutiner och inför nya vanor.
Kom också ihåg att under året skriva till de handlare som du bojkottar och påminna dem om att de tappar intäkter på grund av att de sålde fyrverkerier. Var konsekvent. Det är med dina handlingar (no pun intended) och med dina ord som du visar dem att de förlorar på att sälja fyrverkerier.
Självklart gör du samma sak med de handlare du stöttar. De får ett vänligt tackbrev eller tre under året.
Det knepiga är att du kommer inte kunna förändra någon annan person. Och att få handeln att förstå tar tid. Men det blir en varaktig förändring. Det börjar med att du tar ställning.
Egentligen behöver vi inte fyrverkerierna…
Om mig:
Jag är en fyrverkeriälskande fyrbarnspappa med två hundar. Under åren har jag ansvarat för stora pyrotekniska installationer både under valborg och nyår. Jag har bränt mer krut än de flesta och jag tycker om doften. Smällarna. Tjuten. Färgerna. Vibrationerna. Men jag inser också att mitt nöje påverkar andra varelser och närmiljön negativt. Det gör det inte lika kul längre. Kan jag ändra mig så kan säkert andra ändra sig också. Och tillsammans kan vi få handeln att ändra sig.
Dela gärna denna artikel på twitter och faceboook. Desto fler som läser, desto större är chansen att vi kan skapa en attitydförändring.